Jíst, či nejíst? A co při tom pít?

V současné době dodržuje nějaký druh diety na hubnutí asi 40 % žen a 20 % mužů.1) Cestou ke snížení hmotnosti je i přerušovaný půst. Studie prokazují stejný úbytek hmotnosti u žen, které držely půst, jako u žen, které snížily energetický příjem o 25 %. U žen s půstem navíc došlo k většímu úbytku tělesného tuku a ke zlepšení citlivosti na inzulín.2) Přerušovaný půst, při kterém se v rámci dne (nebo týdne) střídá období postění a období jedení, má několik variant – s různými stravovacími pravidly a zásadou vždy doplňovat tělu dostatečné množství tekutin v čele s přírodními minerálkami, bohatými na důležité minerální látky.

snidane pexels 3771844

 

„Výběr pokrmů v jídelníčku by měl v době držení přerušovaného půstu směřovat ke zvýšenému množství zeleniny, ovoce, celozrnných potravin a kvalitních bílkovin, a naopak ke snížení konzumace sladkých a tučných pokrmů. Zbytečný přísun cukrů lze významně ovlivnit konzumací neslazených nápojů. Vhodnou součástí každodenního pitného režimu jsou především přírodní minerálky, které doplňují tělu důležité minerální látky. Pro každodenní pití se hodí slabě a středně mineralizované vody s obsahem rozpuštěných pevných látek do 1000 mg/l – mohou se pít bez omezení, tj. bez ohledu na věk nebo zdravotní stav,“ radí odborná konzultantka AquaLife Institutu v oblasti nutriční terapie Mgr. Lucie Růžičková.

 

Při alespoň třítýdenním dodržování zvoleného režimu stravování, příslušné úpravě jídelníčku
a pravidelném doplňování vhodných tekutin může mít přerušovaný půst i další přínos – může zlepšit metabolizmus sacharidů (prevence cukrovky 2. typu), citlivost na inzulín, využití tělesných tuků, může aktivovat mozkové buňky (ochrana před rizikem Alzheimerovy a Parkinsonovy nemoci) nebo pozitivně ovlivnit stavy meditace (např. u jedinců, kteří cvičí jógu). „Přerušovaný půst ale není vhodný pro každého. Vhodnost, nebo nevhodnost, zařazení půstu do svého režimu by měl každý ideálně konzultovat s lékařem nebo nutričním terapeutem, zejména v případě pravidelného užívání léků,“ varuje Mgr. Růžičková, vedoucí nutriční terapeutka ve VFN v Praze.

 

Půst má dlouholetou tradici, např. velikonoční půst církev praktikuje už přes sedmnáct set let. Mnohem více než o jídlo však jde o čas, o vytvoření prostoru pro Boha. V postní době se křesťané zříkají jídla a zábavy, aby se mohli na Boha plně soustředit i jinými prostředky než jen modlitbou. Velikonoční půst měl tradičně velmi přísnou podobu. Po celých 40 dní se nesmělo jíst maso, vejce ani mléčné výrobky, zpravidla se jedlo pouze jednou denně. Výjimku tvořily neděle, kdy byla pravidla mírnější. Dnes není velikonoční půst dodržován tak striktně, nicméně ani v současnosti by postní doba neměla být jen o dodržování půstu v jídle a odříkání si zábavy. Důležité je obrátit se sám k sobě a říct si, zda nás život, který žijeme, naplňuje.  

 

Vztaholog a psychoterapeut Michal Nikodem, spolupracovník AquaLife Institutu, k tomu dodává: „Každý půst by měl být doprovázen klidem, proto je vhodné umírnit všechny aktivity, celkově se zpomalit, dát prostor meditaci. Celá zrychlená mysl se tak uklidní a stane se jasnější, citlivější, pozornější. Díky tomu vznikají méně třecí plochy nebo konflikty s okolím a po pracovní stránce jsme efektivnější, rychlejší, bystřejší. Pokud bychom si dopřáli několikrát do roka půst s klidem a meditací, byla by naše psychika ve skvělé kondici a nepotřebovali bychom psychoterapeuty. Nebo jenom minimálně.“

 

1) Fasting for weight loss: an effective strategy or latest dieting trend? (A. Johnstone)
2) How Good a Diet Is Intermittent Fasting? (Claudia Wallis)

AquaLife Institute www.aqualifeinstitute.cz je organizace, která sdružuje přední odborníky a vědce zabývající se hydratací organizmu, výživou a zdravým životním stylem, ale i vodou jako přírodním zdrojem. Sleduje aktuální problémy a potřeby české společnosti v oblasti výživy a zdraví s důrazem na pitný režim a poskytuje informace s cílem zlepšit pitný režim a kvalitu života široké veřejnosti. AquaLife Institute také podporuje vědu a výzkum týkající se pitného režimu a vlivu příjmu tekutin na zdraví.

                                

13. duben 2021
Dnes má svátek Aleš

Počasí


jota

 

banner Luxor1

 

 bustourist

 logomotylek