Pozor na diety. Mohou ohrozit zdraví a výsledky se vytratí s jojo efektem
Statistiky jsou děsivé. V České republice trápí kila navíc více než polovinu obyvatel ve středním věku. Obezita pak trápí zhruba každou čtvrtou ženu a každého pátého muže. Průměrného Čecha, a to zcela bez nadsázky, lze charakterizovat jako někoho, kdo trpí mírnou nadváhou.
Je to i váš případ a točíte se v bludném kruhu diet, které vám spíše ubírají, než pomáhají? Není divu, většina „zaručených“ návodů na hubnutí totiž nestojí na pevných základech. Jak poznáte, že jde o krok nesprávným směrem?
Bez dlouhodobého plánu
Mnohé diety nabízí rychlou redukci váhy až o několik kilogramů za velmi krátkou dobu. Trvají jeden, dva nebo tři týdny, ale po uplynutí této doby vás nechají napospas osudu – není možné je dodržovat dlouhodobě, a tak se po návratu k původnímu způsobu stravování dostavuje obávaný jojo efekt.
Typickým příkladem je tzv. military dieta, která slibuje redukci hmotnosti až o cca 5 kg za jediný týden. Zní to skvěle? Realita je ovšem taková, že se vaše tělo nezbaví tuku – jídelníček obsahuje minimum soli, což vede k detoxikaci a odvodnění. A protože se podle „vojenské“ diety nebudete stravovat déle než týden, brzy se opět zavodníte a ručička na váze poputuje na původní hodnotu.
Příliš si neslibujte ani od diet, které jsou v módě díky známým osobnostem. V posledních letech to byla na první pohled lákavá Cambridge dieta slibující úbytek váhy řádově až v desítkách kilogramů. Spočívá v minimálním příjmu kalorií a je absolutně nevhodná pro aktivní jedince. Mimo jiné může pořádně rozhodit hormonální soustavu.
Jídelníček musí být pestrý a výživný
Z dlouhodobého hlediska je velkou chybou i dieta, která se podobá spíše hladovce a zakazuje některé důležité potraviny. Tudy cesta skutečně nevede. Spíše než dietu raději hledejte způsob, jak změnit stávající stravovací návyky. Pamatujte, přechod na zdravější životní styl je udržitelný, striktní dieta nikoliv.
Sponzorem tohoto článku je magazín o zdravém životním stylu Fittipy.cz
Zdroj/foto: www.freepik.com