Mléko Vás zdraví - "Mléčné léto"

Mléko Vás zdraví - "Mléčné léto"

www.mlekovaszdravi.cz

 

Mléčný vápník ovlivňuje nejen kosti, ale i tlak nebo hmotnost

Mlekovaszdravi.cz 1
Přestože je velmi moderní vyvracet pozitivní vliv mléčného vápníku např. v prevenci proti osteoporóze, vědecká fakta hovoří jasně ve prospěch kalcia z mléka a mléčných výrobků. Jaké jsou ale další benefity takto získaného vápníku?

 

Ve výživě současné populace zajišťují mléčné výrobky asi 70 % přísunu vápníku. Zbytek je dodáván zeleninou a ovocem (16 %), vodou (7 %), cereáliemi (4 %), masem a rybami (3 %). Nejznámějším benefitem vápníku je jeho vliv na růst kostí. Tento proces probíhá v dětství a dospívání. Přibližně ze dvou třetin je ovlivněn genetickou výbavou jedince, ale také faktory okolního prostředí - tělesným cvičením, výživou, vitaminem D apod.


„Vápník, zejména vápník obsažený v mléce, má prvořadou úlohu. Četné studie prokázaly, že spotřeba vápníku obsaženého v mléce, a to především před pubertou, má vliv nejen na velikost kostí, ale také na kostní hmotu,“ vysvětluje Ing. Jiří Kopáček, CSc., předseda Českomoravského svazu mlékárenského. „Optimální je konzumovat denně 3 porce mléčných výrobků, např. jednu sklenici mléka + jeden jogurt + kousek sýra (50 - 100 g).“

 

Prevence osteoporózy a zlomenin


„Vysoká kostní hmota v dospívání chrání před rizikem osteoporózy a zlomenin (zápěstí, obratle, krčku stehenní kosti), které se objevuje daleko později (kolem 60 let věku) a s přibývajícím věkem jen dále narůstá. Další navýšení množství kostní hmoty o 10 % znamená snížení rizika zlomenin o 50 %,“ pokračuje odborník.
Osteoporóza se vyznačuje úbytkem kostní hmoty a poruchou mikrostruktury kostní tkáně, zrychleném u žen po menopauze s ukončením činnosti vaječníků, a vyvolává riziko zlomenin. Úbytek kostní hmoty vzniká v důsledku převahy odbourávání kostní hmoty nad novotvorbou.


Odpovídající přísun vápníku po celý život je hlavní prevencí:
-    v dětství a dospívání: k získání optimální kostní hmoty
-    v dospělosti a po menopauze: ke snížení úbytku kostní hmoty a rizika osteoporózy
-    u jedince ve velice pokročilém věku: k prevenci zlomenin a k napomáhání k obnově kostí po zlomenině (mléčné proteiny spolu s vápníkem a vitaminem D prokázaly, že jsou mimořádně účinné)

 

Vliv vápníku obsaženého v mléce na kontrolu váhy


Studie in vitro na lidských adipocytech (buňkách tukové tkáně), in vivo na zvířatech a také na člověku napovídají o příznivém působení vápníku na tělesnou hmotnost. Vápník má pravděpodobně regulační úlohu na energetický metabolismus buněk, což postupně potvrzují vědecké studie.

 

Jak ovlivňuje vápník krevní tlak?


Četné pozorovací studie na lidech poukazují na vztah mezi spotřebou vápníku a krevním tlakem. „Studie provedené v Norsku u 7543 mužů a 8053 žen ve věku od 25 do 69 vedly ke zjištění, že při pravidelné spotřebě mléčných výrobků dochází k poměrně malému, ale významnému snížení systolického a diastolického krevního tlaku,“ prozrazuje výsledky výzkumů předseda Českomoravského svazu mlékárenského.


Obecněji lze říci, že nutriční přístup založený na dietě s nízkým obsahem tuků, ale bohaté na mléčné výrobky, ovoce a zeleninu, je velice účinný.

 

Vápník a jeho role v prevenci dalších onemocnění


Další vědecké studie napovídají o příznivé úloze vápníku také na jiná onemocnění vyvolaná většinou více faktory.
„Jedná se například o příznivý účinek v prevenci rakoviny tlustého střeva, zprostředkovaně i možných cévních mozkových příhod, prevenci tvorby zubního kazu a mnoha dalších. Konečné výsledky musejí být ale ještě potvrzeny,“ dodává Ing. Jiří Kopáček, CSc.

 

-----

NRF-index potravin napoví, které jsou výživné, málo kalorické a také levné


Téměř všechny lidi na celém světě spojuje potřeba jíst. Proto se na tohle téma objevují stále nové a nové studie. Jednou z nich je i výzkum amerického profesora Drewnoskiho, který srovnával jednotlivé typy potravin podle tzv. NRF-indexu. Ten prozradí, jaké potraviny jsou nejen výživné, ale zároveň mají i méně kalorií a jsou také cenově dostupné.

 

V letech 2008 – 2012 proběhla v USA zajímavá studie vedená panem profesorem Drewnowskim. V uvedeném výzkumy byly potraviny srovnávány podle takzvaného NRF-indexu (Nutrient Rich Foods), neboli indexu „výživové bohatosti“ potravin. Jedná se o formální bodové hodnocení, které posuzuje potraviny na základě jejich obsahu živin.


„Od součtu procentuálních hodnot 9 prospěšných živin, kterými jsou bílkoviny, vláknina, vitamin A, vitamin C, vitamin E, vápník, železo, hořčík a draslík se odečítají hodnoty tří méně prospěšných živin, konkrétně nasyceného tuku, přidaného cukru a sodíku,“ vysvětluje Ing. Jiří Kopáček, CSc., předseda Českomoravského svazu mlékárenského.
Výsledek nás informuje o tom, že čím je nutriční hodnota potraviny vyšší, tím lepší je dosažené skóre. Zajímavostí je, že kromě energetické a výživové hodnoty posuzuje uvedený index NRF i cenovou dostupnost potraviny.

 

Skvěle dopadly mléčné výrobky


Americké studie jednoznačně potvrdily závěr, že vysoký NRF-index vykazují mléčné výrobky, což znamená, že nám poskytují mnoho významných základních živin, ale současně relativně málo kalorií, a to vše za přijatelné ceny.
„Mléko a mléčné výrobky jsou potraviny bohaté na živiny a současně se jedná o cenově dostupný zdroj naší výživy. Zejména fermentované mléčné výrobky (např. jogurty) a sýry patří mezi nutričně hodnotné potraviny nabízející široké spektrum základních živin, a to vysoce kvalitní mléčné bílkoviny, vitamíny a minerální látky (vápník, fosfor, draslík, jód aj.) Současně se přitom jedná o potraviny, které nemají příliš mnoho kalorií - oproti nutričně chudým potravinám označovaným za „prázdné kalorie“, dodává Ing. Jiří Kopáček, CSc.

 

Jak si vedly další potraviny?


Dalšími prospěšnými potravinami jsou ovoce a zelenina, které jsou ovšem z pohledu ceny v porovnání s mléčnými výrobky o něco dražší. Za méně výhodné jsou podle této klasifikace považovány dezerty, sladkosti, tuky a oleje - mají podstatně nižší NRF-index, ale přitom jsou poměrně levné, což bohužel přitahuje zájem spotřebitelů.

 

Vyšší NRF-index = nižší hmotnost
Navazující studie poté dále naznačily, že lidé konzumující více nutričně hodnotných potravin, např. mléčných výrobků, mají také nižší celkový příjem energie (kcal) a nejsou obézní.

 

 

www.mlekovaszdravi.cz

 

 

16. prosinec 2017
Dnes má svátek Albína

Počasí


 

IMG 5592

jota

 

banner Luxor1

 

 bustourist