Sezení je pro páteř tou nejnamáhavější činností.

Sezení je pro páteř tou nejnamáhavější činností

holky pater B2 2
Většina z nás tráví vsedě i více než 10 hodin denně – počítač, kancelář, škola, auto, sezení doma u televize, atd. Na takový „nápor“ nebylo lidské tělo stvořeno a páteř, svalový korzet i oběhový systém značně trpí. Málokdo ví, že v pasivní sedavé poloze je také narušen oběh lipázy, enzymu, který štěpí tuky. Výzkumy dokázaly, že lidé se sedavým zaměstnáním trpí 2 -3x častěji obezitou, poruchou štítné žlázy nebo cukrovkou.

 

Sezením na špatné židli vážně hazardujete se zdravím!


V roce 2007 vzniklo v Praze Centrum zdravého sezení, které si vzalo za cíl naučit Čechy zdravému sezení, předcházet bolestem páteře, zvyšovat pohodlí pří práci a eliminovat únavu z dlouhého sezení. Podle českého pracovního práva máte dokonce po každých 2 hodinách sezení právo na minutovou odpočinkovou pauzu. Málokterý ze zaměstnavatelů toto právo aktivně sleduje a podporuje.


Sedavý způsob života je nebezpečný ze 3 důvodů:
1) Vsedě je páteř strnule ohnutá v nevhodné pozici, která zatěžuje meziobratlové ploténky i svaly, což vede nejen k bolesti, ale dokonce k trvalé degeneraci a deformaci páteře a pohybového aparátu.

2) Při dlouhodobém sezení je díky nečinnosti narušen oběhový systém, dýchání i trávení a může tak docházek ke komplikovaným zdravotním problémům celého systému.
3) Ve stoje se aktivují hluboké stabilizační svaly, které páteř drží vzpřímenou, a proto na meziobratlové ploténky není vyvíjen tak velký tlak, jako když sedíme a celá váha horní poloviny těla je zatěžuje.
 graf zatěžování páteře
Graf zátěže na páteř a meziobratlové ploténky vleže, vsedě a ve stoje.

Zdroj: Centrum zdravého sezení  


Kolik času trávíte sezením?
Při pěti pracovních dnech a osmi hodinách prosedíme průměrně 1664 hodin za rok! Výběr vhodné pracovní židle a ergonomicky správně nastavené pracovní místo by pro Vás mělo být prioritou.


Dle posledního průzkumu Ústavu zdravotnických informací a statistiky jsou chronické bolesti zad v oblasti bederní páteře, kříže a krční páteře překvapivě nejčastějším chronickým onemocněním, kterým trpí téměř každý druhý Čech (47,6 % populace).


A jak bylo zjištěno, s věkem četnost těchto problémů stoupá. Proto je dobré začít s prevencí co nejdříve, ideálně již u dětí se zahájením školní docházky. Pro děti jsou vhodné dětské zdravotní židle.
„Jak a na čem sedíte, jak máte nastaven monitor a klávesnici, by pro každého mělo být první úkolem, který budete v práci řešit.“, říká Bc. Martin Trávník, hlavní fyzioterapeut z Centra zdravých zad. I když se tahle rada může zdát hodně naivní, pan Trávník  mluví z praxe. „Upravit si výšku područek nebo monitoru jen o 1 cm, může být pro Vaše zdraví zásadní.“ Lékaři obecně nedoporučují sedět déle než 4 hodiny v kuse, na rehabilitačním míči dokonce jen 2 hodiny denně.  Přesto je podle nich právě dynamické sezení vycházející z balancování na míči klíčem ke zdravým zádům bez přetěžování beder, trapéz a krční páteře.

Porovnání míč židle Spinalis
Dopřejte si zdravý pohyb, dopřejte si zdravé sezení


Být v pohybu a cvičit můžete i vsedě ve vaší kanceláři. Celou pracovní dobu. Na principu dynamického sezení funguje zdravotní židle s pohyblivým sedákem na pružině SpinaliS, která dokáže nejen předejít vážným problémům, ale i ulevit od bolesti lidem, kteří již problémy mají. „Pohyblivý sedák zajišťuje optimální, tedy správné držení těla při sedu, a to pomocí podvědomé a přirozené práce našich vlastních svalů.“, vysvětluje Adam Zaydlar z  Centra zdravého sezení. I miniaturní balancování a vyvažování mění pasivní sezení na aktivní pohyb svalů v oblasti zad, beder a břicha. Svaly jsou díky tomu účinně zpevňovány. U ergonomických židlí bez pohyblivého sedáku je problém především v tom, že pouze více či méně zdařile napomáhají tělu pasivně sedět ve správné poloze, místo aby se mobilizovalo, a svaly nadále ochabují.


Více o zdravém sezení včetně názorů ortopedů, pediatrů a fyzioterapeutů naleznete na www.zdravotni-zidle.cz

 

SHRNUTÍ:
Kolik dní/hodin trávíte ročně na židli? Kolik času je to za celý aktivní život? Může výběr vhodné židle něco změnit?
PRŮMĚRNÝ ROK         52 TÝDNŮ            365 DNÍ                            8 760 HODIN
3 hodiny / den           52 TÝDNŮ            260 PRACOVNÍCH DNÍ           780 HODIN
8 hodin / den            52 TÝDNŮ             260 PRACOVNÍCH DNÍ        2 080 HODIN
12 hodin / den           52 TÝDNŮ            260 PRACOVNÍCH DNÍ        3 120 HODIN
 

 

Zdroj: Centrum zdravého sezení; www.zdravotni-zidle.cz

15. říjen 2018
Dnes má svátek Tereza

Počasí


 

IMG 5592

jota

 

banner Luxor1

 

 bustourist

 logomotylek