Playing online casino Malaysia through Alibaba33 online casino Malaysia can be a fun and rewarding experience for those who enjoy playing games for fun. judipoker365.comBet on your favourite slots, live, sporting events and win big! If you enjoy sports, slots tng duitnow 918kiss ewallet duitnow tng like Mega888 ewallet Alibaba33 online casino Malaysia has something for you.

Playing online casino Malaysia through Alibaba33 online casino Malaysia can be a fun and rewarding experience for those who enjoy playing games for fun. Slots Ewallet Online Casino Malaysia Mega888 918Kiss Alibaba33Bet on your favourite slots, live, sporting events and win big! If you enjoy sports Slots Ewallet Online Casino Malaysia Mega888 918Kiss Alibaba33, slots ewallet duitnow tng like Mega888 ewallet Alibaba33 online casino Malaysia has something for you.

Teplota nápojů a její vliv na chod těla

V zimě horké a v létě studené, nebo naopak?

Zatímco v létě dáváme přednost studeným nebo dokonce ledovým nápojům, v zimě by nás něco takového ani nenapadlo. Pokud zrovna nepijeme vodu nebo minerálku o pokojové teplotě, v chladných dnech si vaříme různé čaje a jiné teplé nápoje. Anebo někdo pije prostě jen horkou vodu – po ránu, před jídlem, místo čaje… Má to nějaký smysl?

pexelshorkynapoj

Jaké jsou jednotlivé teploty nápojů? Mezi nejchladnější tekutiny, které obvykle pijeme, patří voda či obecně nápoj s ledem nebo minerálka z lednice. Takové nápoje mají teplotu okolo 4–6 °C. Pokud si natočíme studenou, trochu odtočenou vodu z kohoutku, bude mít 12–16 °C. Nápoj pokojové teploty bude mít mezi 19 a 23 °C v závislosti na tom, jakou teplotu doma udržujeme. Teplý nápoj bude mít okolo 45 °C a horká voda či obecně horký nápoj okolo 55–60 °C, což je teplota, která se dá ještě pít (usrkáváme, ale neopaříme se).

Co se děje v těle po vypití nápojů s ohledem na jejich teplotu

Pokud vypijeme nápoj, který má nižší teplotu než tělo (standardně okolo 36,6 °C), tedy jak studený, tak ten pokojové teploty, tělo ho musí ohřát. To se děje za spotřeby tělesné energie – podobně jako v případě jídla, na jehož celkové zpracování (včetně ohřátí studeného jídla na teplotu těla) a následné vstřebání živin je také potřeba energie. Tento proces se označuje jako termický efekt stravy či nápojů a obecně spotřebuje okolo 10 % celkové přijaté energie (na všechny procesy ohřátí, zpracování i využití stravy a tekutin). Jde o přibližný údaj – například kdo sní třikrát více bílkovin než běžný člověk, bude mít termický efekt okolo 15 %, protože bílkoviny spotřebují více energie.  

Pokud vypijeme nápoj, který je teplý nebo horký, dojde k rozšíření cév, pocitovému uvolnění a celkovému zahřátí těla, k rozproudění krve v organizmu se všemi důsledky – například k relaxaci svalstva, snížení bolesti, efektivnějšímu rozvádění látek po těle. Mezi nejběžnější teplé nápoje patří čaje, někdo pak pije i převařenou obyčejnou vodu z kohoutku. Nemusíme se ale bát ohřát ani oblíbenou minerálku, protože vyšší teploty ji nijak neznehodnotí. Když ohřejeme přírodní minerální vodu, maximálně přijdeme o bublinky (ztratí se CO2), ale užitečné minerální látky nezmizí – všechny benefity minerálek zůstávají, zejména obsah zdraví prospěšných minerálních látek a původní přírodní složení prakticky v biokvalitě. Ohřátím minerálky tedy získáme kombinaci výhod teplého či horkého nápoje a zdroje důležitých minerálních látek. Teplota na chuť přírodních minerálních vod přitom vliv nemá, záleží na našich individuálních preferencích.

V zimě často saháme i po horkých nápojích s alkoholem, jako je grog, horký punč nebo svařené víno, které zahřejí nejen svou teplotou. Ale pozor – po jejich konzumaci sice cítíme v těle teplo (díky rozšiřování cév), to se však velice rychle vytrácí a dochází k mylným pocitům tepla, které vedou ke snadnějšímu prochladnutí. K tomu přispívají i díky alkoholu méně bystré smysly.

pexelskavas vodou

Výhody a nevýhody pití studených nápojů

Existují studie, které se věnují vlivu teploty vypitých tekutin na sportovce při výkonu. Jedna taková studie naznačuje, že pití studených nápojů namísto nápojů o pokojové teplotě v průběhu výkonu zabraňuje přehřívání těla neboli tělesného jádra (core)1. Protože fyzická aktivita vede k zahřátí těla, déle trvající sportovní výkon může vést až k jeho přehřátí – například maratonec se při okolní teplotě 30 °C přehřeje velice snadno. Pomůže studená voda, která tělo ochlazuje, bere z něj teplo. Ještě lepší službu prokáží studené minerálky, které tělu navíc doplní pocením ztracené minerální látky (hořčík, draslík, vápník aj.).  

Říká se, že pití studených nápojů zrychluje metabolizmus, a pomáhá tak spalovat více kalorií, což v konečném důsledku přispívá k hubnutí. Na jednu stranu je to pravda, na druhou stranu je ale energetická bilance tak nízká, že k celkovému hubnutí přispívá jen ve velmi malé míře2. Svoji roli tady hraje zmíněný termický efekt – když budeme pít výhradně studenou vodu (teplé nápoje vůbec), zvýší se nám termický efekt, nicméně hubnutí v řádu kil se konat nebude.

Výhody a nevýhody pití teplých nápojů

Teplá či horká voda pro nás může být méně atraktivní, a v konečném důsledku tak můžeme vypít méně tekutin než v případě vody studené nebo o pokojové teplotě. Jako ideální teplota vody pro správný pitný režim se podle vědců jeví teplota zhruba 16 °C3.

Pití teplých či horkých nápojů má ale i nesporná pozitiva. Kromě celkového prohřátí těla může podporovat také pocení (například při nachlazení nebo v sauně), což je jeden z procesů přirozené detoxikace organizmu. Na podzim a v zimě, období častých nachlazení a virových onemocnění s problémy v oblastech dýchací soustavy, je pití horké vody prospěšné pro uvolnění nosu a dutin. Teplo, které přináší do těla teplý či horký nápoj, může způsobit celkové uvolnění nahromaděného napětí, uvolnění svalových křečí nebo navození relaxace. Pití teplé či horké vody je také často příjemnější a vhodnější pro trávení v oblasti žaludku. Jestliže se totiž napijeme studené vody, vnitřní chlad zapříčiní smrštění žaludku, který pak hůře a obtížněji tráví, zatímco teplá voda trávení napomáhá – stejně jako když chceme něco rozpustit, tak to jde lépe v teplé vodě než ve studené.

pexelsledovynapoj2

Co z toho všeho vyplývá

Každý je jiný, proto každému vyhovuje něco jiného, a to i s ohledem na zdravotní stav, míru fyzické aktivity, roční období či psychickou pohodu. Jisté však je, že vypitím 2 l tekutin o pokojové teplotě v průběhu dne (nejčastěji doporučovaná teplota nápojů) tělo spálí přibližně 100 kcal v rámci termogenetických reakcí4. Pití vody nebo přírodní minerálky v průběhu celého dne, a to jakékoli teploty, zabezpečuje správnou hydrataci organizmu, pomáhá udržovat trávicí a vylučovací soustavy aktivní, je esenciální pro průběžné odstraňování odpadních látek a chod metabolizmu. Správná hydratace organizmu, ideálně prostřednictvím přírodních minerálních vod, je naprosto zásadní. Ke každodennímu pití se hodí slabě a středně mineralizované vody s obsahem rozpuštěných pevných látek do 1000 mg/l – můžeme je pít bez omezení jako součást pravidelného pitného režimu. Silně mineralizované vody (obsah rozpuštěných pevných látek 1500–5000 mg/l) jsou vhodné při velké zátěži v namáhavých provozech, v letním období nebo při sportu, při horečce i průjmu, kdy tělo ztrácí nejen tekutiny, ale také minerální látky. Minerálky přitom můžeme i ohřát, aniž by došlo ke znehodnocení obsažených minerálních látek. Ať nám vyhovují nápoje teplé či horké, o pokojové teplotě nebo studené, důležité je dodržovat pitný režim, a tělo tak pravidelně hydratovat.

17. duben 2024
Dnes má svátek Rudolf

Počasí


Naši partneři

logoNR1 

 

ALBATROS MEDIA RGB

 

logomotylek