AŤ ŽIJE SPEJBL! Slavný pan Spejbl slaví v roce 2020 stovku

DO DĚJIN ČESKÉHO LOUTKÁŘSTVÍ VSTOUPIL LEGENDÁRNÍ SPEJBL PŘESNĚ PŘED STO LETY

 cover CD AťZijeSpejbl

Slavný pan Spejbl slaví v roce 2020 stovku, devadesátiny mají loutky Máničky a Žeryka. Pětasedmdesát let působí Divadlo Spejbla a Hurvínka v Praze a pětadvacet let již má svoji adresu v Praze 6 Dejvicích. A letos v červenci uplyne také devadesát let od vzniku první nahrávky Josefa Skupy se Spejblem a Hurvínkem pro značku Ultraphon (historického předchůdce Supraphonu). Protagonisté Divadla Spejbla a Hurvínka mají stále velkou spoustu příznivců! České loutkářství je i v mezinárodním kontextu výjimečné a tvůrci, kteří spolupracovali a spolupracují s Divadlem Spejbla a Hurvínka v průběhu uplynulých sta let, jsou toho důkazem.

 Hurvinek Zeryk Spejbl foto MartinKubica

Do dějin českého loutkářství vstoupila postava Josefa Spejbla přesně před sto lety. Autorem loutky je Josef Skupa, který značnou část svého života prožil v Plzni, kde také spolupracoval s řezbářem Karlem Noskou. Spejbl to ale zpočátku neměl vůbec jednoduché. Jeho popularita šla ruku v ruce s jeho vzhledem, a tak diváci, kteří mohli loutku společně s Kašpárkem vídat na jevištích od roku 1920, vítali především humorné až satirické scény. Vše se změnilo v roce 1926 s příchodem Spejblova jevištního partnera Hurvínka. Josef Skupa celé roky cítil, že dvojice Kašpárek a Spejbl není zrovna ideální. Do světa loutek tedy vstoupil Hurvínek, Spejblův neposedný syn.

 DenisaKirschnerova 2019 photoMartinKubica

Hurvínek se Spejblem vytvořili skvělý tandem a rychle si získali popularitu mezi obecenstvem všech věkových vrstev. Základem představení se stal dialog otce a syna a na konci dvacátých let minulého století vystoupily obě loutky z jeviště do rozhlasového éteru. Nezůstalo ale jen u vtipných dialogů pro rozhlas, Josef Skupa s loutkami natáčel gramofonové desky a vydával knihy. Jejich popularita rostla tak strmě, že Skupa v Plzni v roce 1930 založil českou profesionální loutkovou scénu, kterou nazval Divadlo Spejbla a Hurvínka. Jenže obliba obou loutek byla tak obrovská, že se jim Plzeň stala malá. Skupa s nimi cestoval po celé republice a několikrát vystoupil i v zahraničí. Zlom přinesla 2. světová válka, během níž byl Josef Skupa v roce 1944 zatčen gestapem a divadlo bylo zrušeno. Po válce se Skupa usídlil v Praze, kam přesunul i divadlo, které existuje dodnes. Ke Spejblovi a k Hurvínkovi po čase přibyly i loutky Máničky, její starostlivé bábinky Kateřiny a psíka Žeryka. První gramofonová nahrávka se Spejblem a s Hurvínkem vznikla v červnu 1929 v Berlíně. Vyšla na značce His Master´s Voice. Jde o parodii písničky Sonny Boy. První nahrávka Josefa Skupy se Spejblem a s Hurvínkem pro tuzemskou značku Ultraphon (historického předchůdce Supraphonu) je z 31. července 1930 a jde o Pohádku o chcíplé vodě. Další nahrávky vznikly v listopadu 1930 pod názvem Hurvínkův dějepis.

 Spejbl Igor 01

V roce 1951 byl přijat do Divadla Spejbla a Hurvínka tehdy čtyřiadvacetiletý Miloš Kirschner. Už od roku 1952 interpretoval hlavní role. V roce 1956 ho profesor Josef Skupa jmenoval svým nástupcem. Teprve v roce 1966 byl Miloš Kirschner jmenován ředitelem divadla. Pod jeho vedením se dál vyvíjel charakter dvojice loutek Spejbla a Hurvínka. Kirschner přijal tradici a současně přišel s inovacemi jevištními a tematickými. Na rozdíl od Skupy interpretoval své role i v cizích jazycích. Za čtyřiačtyřicet let navštívilo Divadlo Spejbla a Hurvínka třicet zemí. Miloš Kirschner významně rozvinul i spolupráci Divadla S+H se Supraphonem. Spejbl a Hurvínek hlasem Miloše Kirschnera poprvé promlouvají v nahrávce podle textu Josefa Barchánka: Spejbl básníkem a Čím bude Hurvínek. Jde o nahrávky ze studia Mozarteum ze 14. února 1957.

 

Pokračovatel interpretace Spejbla a Hurvínka Martin Klásek do divadla nastoupil v šestnácti letech jako technik. Zakrátko však dostal nabídku stát se členem uměleckého souboru. Debutoval v roce 1974 v dětské hře Hurvínek mezi broučky. Od roku 1982, po několikaleté pauze, začal pravidelně alternovat Miloše Kirschnera. Po Kirschnerově smrti v roce 1996 se stal jeho nástupcem a později i šéfem uměleckého souboru Divadla S+H. Martin Klásek poprvé spolupracoval se Supraphonem v nahrávce z roku 1997 pro CD Hurvínek mezi Přemyslovci.

 

Loutkoherec, dramaturg, režisér a autor Ondřej Lážnovský působí v Divadle S+H od sezony 2009/2010. S interpretací Spejbla a Hurvínka debutoval ve svých dvaačtyřiceti letech 3. října 2017 v inscenaci Heleny Štáchové Hurvínek v Hajanech. Lážnovský je mimo jiné podepsán pod scénáři představení Dějiny kontra Spejbl a Hurvínkovo přání. Lážnovského hlas spolu se Skupovým, Kirschnerovým a Kláskovým zaznívá na bilančním albu Ať žije Spejbl, které na jaře 2020 ke 100. výročí loutky Spejbla vydal Supraphon.

 

 

Zdroj, foto: Supraphon, Martin Kubica

11. srpen 2020
Dnes má svátek Zuzana

Počasí


jota

 

banner Luxor1

 

 bustourist

 logomotylek

 

 

Soutěže