MGR. MONIKA TĚLUPILOVÁ, DIS., NUTRIČNÍ TERAPEUTKA

VÝŽIVA DĚTÍ, DĚTSKÁ NADVÁHA A NEVHODNÝ PŘÍSUN ENERGETICKY BOHATÉ STRAVY
– MGR. MONIKA TĚLUPILOVÁ, DIS., NUTRIČNÍ TERAPEUTKA A GARANT PROJEKTU

Obrázek1tepilova a deti
Jmenuji se Monika Tělupilová. Jsem výživová poradkyně a nutriční terapeutka. S projektem Pestrá strava jsem začala spolupracovat, protože se mi líbí jeho koncept. Přijde mi velmi užitečné, předávat informace a interaktivně vzdělávat děti, rodiče i školy v oblasti výživy. Další přínos vidím ve vzbuzení pozornosti rodičů a snaze o přípravu svačin pro děti.  Dále pak možnost konzultace stravování dětí s kvalifikovaným poradcem přímo v prostředí školy. To je jeden z vhodných způsobů, jak přimět rodiče ke změně stravování v rodině, protože tam je většinou příčina nežádoucích stravovacích návyků dětí.


Edukace rodičů v oblasti dětské výživy může pomoci v prevenci dětské nadváhy a obezity. Pokud potřebujeme pozitivně ovlivnit stravování dítěte, tak je nevyhnutelná systematická práce s rodiči, kterým je třeba osvětlit, jak by stravování dětí i celé rodiny mělo vypadat. Nelze pouze upravit stravování samotného dítěte, u kterého se objevila nadváha či obezita, aniž by došlo ke změně stravování celé rodiny. Obezita bývá často problémem, který se nevyskytuje pouze u dítěte, ale často se týká minimálně jednoho z rodičů nebo blízkých rodinných příslušníků.
Jelikož je pro lidi přirozená tendence vyhledávat sladkou chuť a u dětí zejména, tak by rodiče měli obezřetně kontrolovat množství přijímaného cukru a míru sladké chuti, kterou dítěti předkládají. Myslím, že není prakticky možné vyloučit veškerý cukr, ale měli bychom se snažit o jeho rozumné a nenásilné omezení. Pokud zredukujeme příjem slazených nápojů a sladkostí, budeme kupovat polotučné neochucené mléčné výrobky, které případně ochutíme ovocem, ovocným pyré nebo malým množstvím domácí marmelády či medu, tak snížíme značné množství přijímaného cukru a tedy i nadměrný přísun energie. Kromě cukru je dále vhodné omezovat spotřebu potravin bohatých na obsah tuku. Vyhýbat se tedy smaženým jídlům, tučným masným výrobkům a dávat přednost polotučným mléčným výrobkům, libovému masu či rybám. Veškeré prováděné změny by měly být postupné, nenásilné, ale pokud možno trvalé.


V případě nejasností o vhodném stravování se mohou rodiče poradit s kvalifikovaným výživovým poradcem nebo přímo nutričním terapeutem, který je schopen vyhodnotit individuální potřeby dítěte a nastavit vhodný dlouhodobý stravovací plán vycházející z podložených a odborných informací.


Web: www.vyzivovyporadce-brno.cz

 

24. listopad 2017
Dnes má svátek Emílie

Počasí


 

IMG 5592

jota

 

logo-smartpress

 

 bustourist